Přechod služby freeSAT na distribuci programů z ASTRA 3B
Ač sám nejsem ani abonentem satelitní platformy freeSAT a ani z hlediska své profese nejsem ani smluvním servisním technikem tohoto satelitního operátora, denně zaznamenávám několim dotazů spojených s přechodem distribuce programů freeSAT na družici ASTRA 3B na 23,5 stupňů východně, odkud jsou vysílány programy "konkurenčního" operátora Skylink.
Pokusím se přehledně shrnout na základě mnoha dotazů co a proč se vlastně děje.
freeSAT (dříve UPC direct)
UPC Direct nabízel satelitní programy svým zákazníkům z družice THOR na pozici 0,8 stupně západně. UPC Direct následně převzala společnost freeSAT, která s vysíláním programů přes tento satelit pokračuje dodnes.
Na vysvětlenou o vlastnických vztazích satelitních poskytovatelů
Diváka satelitní televize pramálo zajímá, kdo je či není majitelem satelitní platformy, které je předplatitelem a jejíž programy konzumuje. Změna majitele se projeví maximálně na faktuře za poskytnuté služby a pokud se zásadně tato cena nezmění, nikdo tomu nevěnuje zvláštní pozornost.
Nebudu sáhodlouze rozebírat, kdo v jakou dobu byl majitelem té či oné satelitní platformy a komu ji dále případně prodal. Pouze konstatuji současný stav u platforem freeSAT a Skylink.
Oba tyto satelitní poskytovatelé mají v současné době jednoho majitele a provozovatele, a to francouzskou společnost CANAL+.
Skylink i freeSAT mají jednoho majitele ale dvě družice
Došlo tak k poněkud paradoxní situaci, kdy dva satelitní poskytovatelé (dosud konkurenční) přešly pod jednoho provozovatele (CANAL+). Paradoxní proto, že oba tyto satelitní operátoři zásobují svým vysíláním jeden český, z pohledu počtu uživatelů, malý trh, a to rovnou ze dvou satelitních pozic najednou.
Satelitní distribuce programů je drahá záležitost a vysílat stejné programy pro české uživatele ze dvou družic naráz nedává ekonomický smysl. CANAL+ přijal proto logické a jediné očekávatelné rozhodnutí, a to, že distribuce programů pro obě satelitní platformy bude probíhat pouze z jedné družice.
Padlo očekávatelné rozhodnutí - satelitní distribuce pro oba operátory bude pouze jedna
Vzhledem k tomu, že satelitní platforma Skylink má několikanásobně více abonentů (zákazníků), Černý Petr tak připadl logicky na zákazníky freeSATu. A tak to budou právě oni, kteří budou muset snést diskomfort s přesměrováním paraboly a dalšími kroky.
Až doposud je vše jednoduché a logické.
Nezvládnutý scénář přechodu na ASTRU 3B ze strany freeSATu
Boj o zákazníka se na plánech freeSATu s přechodem celé platformy na ASTRU 3B výrazně podepsal. Strach oprátora ( a v toto případě si dovolím použít termín "jistá předposranost"), že stanovením jasného a pevného (v podstatě povinného) přechodu na ASTRU 3B by mohl přijít o část zákazníků, kteří podobné kroky mohou nést nelibě, se projevila mimo jiné tím, že se objevila skupina "vykuků", kteří na základě smyšlených a naprosto bizarních tvrzeni nabízejí různá "řešení".
Samozřejmě, že s jediným cílem - dostat z dezorientovaných zákazníků freeSATu nějakou kačku.
Dnes a denně vidím na svém chatu dotazy freeSAT zákazníků, kteří jsou kontaktováni různými firmami a "firmami", v telefonátech se to pouze jen a jen potvrzuje.
Tak jak to s tím přechodem na ASTRU 3B vlastně je ?
Odpověď je prostá.
Protože od nějakého dosud neznámého a freeSATem tajeného data bude opravdu potřeba mít parabolu namířenou na ASTRU 3B, jinak hrozí, že přijdeme o své televizní programy. Proto v přechodném období (které trvá již více než rok) může každý zákazník freeSATu požádat o přetočení paraboly a aktivaci karty na příjem freeSAT programů pro příjem z družie ASTRA 3B. Je také možné, že v tomto období bude takový zákazník kontaktován servisním partnerem freeSATu, který u takovou službu nabídne.
Zásadní sdělení ovšem je, že jednoho krásného dne bude distribuce programů freeSAT přes družici THOR na pozici 0,8 stupně západně skutečně vypnuta a je třeba s tím tak počítat. V okamžiku, kdy dojde k vypnutí šíření programů přes družici THOR na pozici 0,8 stupňů západně, bude příjem satelitních programů pro freeSAT i Skylink možný pouze ze společné distribuční trasy z družice ASTRA 3B.
Přetočit parabolu či nepřetočit ?
Pokud jste zákazník freeSAT, který je s programovou nabídkou a cenou za ní naprosto spokojen, pak asi není na co čekat a přetočení paraboly a další úkony s tím spojené absolvovat. Postup přechodu jsem popsal například v příspěvku Jak na přechod z freeSAT na Skylink.
Na co si dát v tomto případě pozor
Řada historických zákazníků UPC Direct, kteří přešli pod křídla freeSAT a nakonec i řada zákazníků freeSAT jako takového, dostala v rámci různých promo akcí nějakou cenovou nabídku, kterou využívá dodnes. Velkou roli hraje i cena za více karet (více televizorů v domácnosti).
Proto pozor při přechodu na distribuci programů přes družici ASTRA 3B, kde freeSAT nabizí již pouze tři balíčky za úplně jiných cenových podmínek. Doporučuji ujistit se na zákaznické lince, že benefity, které jste dosud využívali, budou platit i nadále. Podle reakcí zákazníků na mém chatu a i na základě jejich telefonických dotazů, tomu tak v mnoha případech není.
Buďte pozorní a pokud si nejste jisti, radši se zeptejte dvakrát.
Přetočeno - a co bude dál ?
V podstatě nic dramatického. Zůstáváte nadále zákazníkem poskytovatele freeSAT a užíváte služeb za ceny, na kterých jste se s ním dohodli.
Velké množství dotazů se dotýká spojení se Skylinkem. V tomto případě se zatím jedná pouze o slovní spojení pramenící ze skutečnosti, že budete využívat příjem programů z původní distribuce určené pro operátora Skylink.
Často se ptáte, jaký smysl mají dvě satelitní platformy, které šíří stejné programy stejnou distribuční trasou za v podstatě stejné ceny. V tomto případě odpověď nemám, nejsem jasnovidec. Logickým krokem provozovatele a majitele obou platforem (CANAL+) by bylo sloučení obou zákaznických portfólií v jedno, ale konečné řešení je zatím neznámé. Buď jak buď, nějaké změny zákazníky freeSATu i po přetočení antény na ASTRU 3B s novými programovými balíky ještě čekají.
Přetočit parabolu nechci nebo nemohu
Ani toto není úpně ojedinělý případ. Řada zákazníků freeSAT je v současnosti již znechucena předešlým neustálým přelaďování programů, které ve skutečnosti nebylo až takovým přelaďováním, ale spíše sdílením programů s ostatními operátory na jejich pronajatých transpondérech s cílem postupně minimalizovat náklady na provoz celé platformy freeSAT na družici THOR před jejím úplným přechodem na ASTRU 3B.
U jiných zákazníků je například bohužel taková technická a prostorová konstelace, které přetočení parabolické antény z nějakých důvodů neumožňuje. A ani takových zákazníků není zanedbatelný počet.
Co dělat v takovém případě ?
Smlouva se satelitním operátorem není svátost manželská a pokud mi podmínky nevyhovují, nezbývá než přejít na jinou formu příjmu televizních programů (IPTV, DVB-T2), případně změnit satelitního operátora.
Pokud chceme zachovat širokou programovou nabídku a z jakýchkoli důvodů parabolická anténa nejde přetočit (nebo se nám do toho jednoduše z nějakého důvodu nechce), pak se přímo nabízí přejít k satelitními operátorovi TELLY.
Tento poskytovatel satelitní televize používá pro distribuci svých programů stejnou družici (THOR na pozici 0,8 stupňů západně) jako dosud i freeSAT. Přehod k tomuto operátorovi tak nevyžaduje žádnou manipulaci s parabolickou anténou, důvody přechodu k TELLY jsou například v příspěvku Proč přejít právě k TELLY, postup přechodu k TELLY pak v příspěvku Jak na přechod z freeSAT na TELLY. Jako benefit takového přechodu jsou neveřejné cenové nabídky pro zákazníky přicházející od jiného operátora.
Pokud vás taková možnost zajímá, kdykoli mně kontaktujte.