Telefonování po internetu.

Naše domácnosti jsou dnes internetem vybaveny běžně. Všichni jsme si zvykli, že můžeme kdykoli brouzdat po internetu, posílat emaily, sledovat videa a televizní programy, hrát hry po síti a dalších možností by bylo možno vyjmenovat ještě spoustu.

Poměrně málo známý fakt ale je, že po internetu lze telefonovat. Nemám na mysli různé komunikační programy typu Skype, Messenger, WhatsApp a podobně, hovoříme o čistokrevném telefonování případně o videohovoru.

Řada lidí se zbavila pevné telefonní linky buď z důvodu nepřijatelného měsíčního paušálu nebo jako technologického přežitku, máme přece mobily.

Nemyslím si, že pevná linka je v dnešní době technicky přežitá a patří už jen na smetišě dějin. Faktem ovšem zůstává, že velcí telefonní operátoři (především O2) svou cenovou politikou k umrtvení pevné linky přispěli.

V řadě případů však je pevná linka velmi užitečná a může velmi dobře posloužit.

Jak si pevnou linku po internetu pořídit a co k tomu bude potřeba ?

Pevnou linku přes internet můžeme v zásadě realizovat dvěma způsoby.

V tom jednoduším (ale dražším) případě je možno realizovat pevnou linku zakoupením speciálního telefonního přístroje, který pracuje s internetovým protokolem SIP, cena takového telefonního přístroje začíná někde kolem tisíce korun. Vybavenější a komfortnější přístroje pak mohou vyjít na řádově jednotky tisíc korun i více. Takové přístroje ale "umí" přenášet kromě hlasu i video, takže získáme plnohodnotný videohovor s protějškem.

Pokud si takový telefonní přístroj pořídíme, je jeho připojení velmi jednoduché. Stačí jej nakonfigurovat s parametry, které obdržíme od svého telefonního operátora (viz níže), telefon připojíme k internetu (kabelem nebo přes wifi) a ihned lze linku používat.

Další informace k tomuto způsobu používání telefonní linky přes internet najdete v příspěvku Pevná linka jinak.

Pokud nechceme investovat ne právě zanedbatelnou částku do nového telefonního přístroje a přesto bychom chtěli telefonování přes internet vyzkoušet a následně využívat, pak existuje ještě jedna možnost.

V domácnostech i ve firmách se k připojení k internetu používá zařízení, které se nazývá router. Některé typy routerů ale fungují i jako jednoduchý převodník telefonního protokolu SIP na "obyčejný, standartní" telefonní přístroj.

Jestli je právě váš router pro tuto funkci vybaven poznáte poměrně snadno. Pokud je na routeru osazen i konektor pro připojení klasického telefonního přístroje, pak s největší pravděpodobností bude umět router i SIP telefonii. Jistotu je možno samozřejmě získat v podrobném návodu k danému modelu routeru.

Pokud váš router tuto fumkci umožňuje, je nastavení opět velmi jednoduché, stačí router podle návodu a parametrů od telefonního operátora nakonfigurovat, připojit obyčejný telefonní přístroj a hned je možno telefonovat.

Další podrobné informace a příklad konfigurace najdete v příspěvku Pevná linka prakticky zdarma .

Telefonní operátor

Zatím jsme řešili technickou záležitost telefonování přes internet, víme, že je třeba buď speciální telefonní přístroj (dražší, ale komfortnější řešení) nebo použijeme ne příliš známe funkce našeho již instalovaného routeru, který převede IP telefonii na kalsický telefonní přístroj.

V obou případech pak budeme potřebovat nějakého telefonního operátora, přes kterého bude následné telefonování vlastně probíhat.

Telefonování přes internet (IP telefonii) dnes "umí" všichni velcí operátoři, vše je pouze a jen o penězích a přístupu. Sám jsem měl zájem o O2, kde jsem se ovšem setkal s nejen nesmyslnou cenou, ale především s absurdním omezením pouze na jejich zařízení a podobně, takže se mi nakonec nepodařilo získat potřebné přístupové údaje. Celou anabázi s O2 jsem nakonec statečně ukončil zrušením služeb.

Poskytovatelů IP telefonie je v ČR více, sám jsem nakonec k naprosté spokojenosti zakotvil u odorik.cz. Pravda, název není tak bombastický, ale služeb odorik.cz používám několik let k naprosté spokojenosti. Proto zde popíši získání přístupových údajů právě u odorik.cz, což nevylučuje, že si kdokoli jiný najde jiného operátora.

Jak tedy získat potřebné údaje od odorik.cz :

  1. na stránkách odorik.cz si založíme účet (zdarma) 
  2. následně si přidělíme novou linku odorik (5.-Kč). Je ale třeba připomenout, že tato linka ve tvaru 72345 (příklad) slouží pouze pro interní telefonování v síti odorik.
  3. k nové "vnitřní" lince odorik přiřadíme nové telefonní číslo dostupné "zvenku", tedy již takové číslo, na které se dá normálně zavolat z veřejné telefonní sítě (20.-Kč)
  4. na stránce konfigurace linky vidíme již potřebné údaje, to jest číslo linky, heslo, port a přihlašovací SIP server. Toto jsou jediné údaje, které potřebujeme pro nastavení svého SIP telefonu, případně pro konfiguraci routeru

K tomuto postupu pouze malou poznámku - abyste mohli poplatky za přidělení linky odorik (5.-Kč) a veřejné linky (20.-Kč) zaplatit, je třeba na vytvořený účet vložit patřičnou částku, lze kartou. Vložená částka bude dále použita na úhradu telefonních poplatků.

Telefonní poplatky u internetové telefonie (odorik.cz samozřejmě nevyjímaje) jsou samozřejmě daleko příjemnější než u velkých operátorů, dá se mluvit o haléřových položkách, a to i do zahraničí. Doporučuji prozkoumat ceník.

Mimo velmi zajímavé ceny hovorů (podotýkám bez paušálů!) získáme celou paletu zajímavých služeb, videohovoru, různých přesměrování, zobrazení čísel, záznamníku, notifikací emailem a tak dále, každý jistě s těmito příjemnými novinkami dokáže následně již pracovat sám.

Zdálo by se, že telefonování přes internet je bez jakékoli vady na kráse, ale není tak úplně pravda.

Ďábel se vždy skrývá v detailu a platí to i zde - je zapotřebí opravdu funkční internetové připojení. Ne každý poskytovatel se tím opravdu stabilním připojením může pochlubit. 

Dalším předpokladem pro funkční internetové telefobování je kupodivu klasická síť 220V. Bez ní ve většině případů (pokud nepoužíváme záložní zdroje) nefunguje router, switch a podobná síťová zařízení. Na druhou stranu správný IP telefonní operátor (i mnou zmíněný odorik.cz) umí vyhodnotit, zda je koncové zařízení připojené a řádně přihlášené. Pokud není, umí operátor například odeslat zprávu na přednastavený email o tom, že je nějaký problém. Dostaneme tedy upozornění, že náš (nebo dědečkův) telefon není z nějakého důvodu funkční.

Analogové telefonní přístroje byly napájeny dálkově z telefonní ústředny, a proto fungovaly i při výpadku sítě.

Přidat komentář

Přehled komentářů

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting